Автор Тема: Великият космос - 2017 г.  (Прочетена 8890 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Moderator Club

  • Глобален модератор
  • Старши
  • ****
  • Публикации: 11737
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Великият космос - 2017 г.
« Отговор #75 -: 30.11.2017 13:55:43 »
Стартовият прозорец за втория полет на ракетата Електрон се отваря на 8-ми декември

Снимка на ракетата, която предстои да излети следващия месец
Частната компания Рокет Лаб оповести вчера в Туитър (източник), че десетдневният стартов прозорец, в рамките на който трябва да излети втората ракета "Електрон", ще бъде открит на 8-ми декември.

Компанията оповестява също така, че за пръв път изстрелването ще бъде излъчвано на живо.

Напомням на читателите, че космическата ракета "Електрон" е висока 17 метра и може да извежда полезен товар от 150 килограма в околоземна орбита. Това е специализирана ракета за малки спътници, най-вече от типа CubeSat. До този момент всички малки спътници или са били извеждани като вторичен товар от ракета, назначена на друга мисия, или от борда на "Международната космическа станция". Това означава, че създателите им нямат голям избор върху това в каква орбита ще попаднат. С въвеждането на специализираните ракети стават възможни и специализирани мисии на малки спътници - включително междупланетни. Ако компания Рокет Лаб проведе успешни тестове на "Електрон", още догодина ракетата може да изведе на път към Луната апарати, разработени от фирмата Муун Експрес. Засега е сключен договор общо за три изстрелвания до Луната.

Първият полет на "Електрон" беше проведен през месец май тази година. Ракетата успешно навлезе в космическото пространство, но третата степен не достигна желаната височина от 500 километра.

По време на тогавашния полет "Електрон" нямаше спътници на борда. Този път обаче, независимо че полетът все още е тестов и продължава да има съществен шанс за провал, ракетата ще се опита да изведе три малки спътника - един спътник за заснемане на Земята "Дав" и два "Лемур-2".

cosmos.1.bg
Танкът мачка и пердаши, няма наши, няма ваши. Няма ваши, няма наши, танкът мачка и пердаши.

Неактивен Moderator Club

  • Глобален модератор
  • Старши
  • ****
  • Публикации: 11737
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Великият космос - 2017 г.
« Отговор #76 -: 01.12.2017 23:32:39 »
Космическата 2018 година: какво да очакваме?

През 2018 година автоматичната
междупланетна станция на НАСА
"Озирис-Рекс" ще пристигне около
астероида Бену
От всички "празнични статии", прогнозата за следващата година предизвиква най-голям читателски интерес. Това е очаквано, тъй като всеки иска да знае какво ще се случи догодина. Затова сега реших да започна с нея, а обзорите на изминаващата 2017-та да оставя за по-късно, тъй като месец декември ще е изключително интересен и може да има важни събития дори по празниците.

От друга страна аз съм лош прогностик. А и повечето космически анализатори са лоши прогностици. Причината затова е, че нужното условие, за да се изпълнят очакваните космически проекти, е "ако всичко мине по план" - израз, който понякога повтарям до втръсване. Но за повечето агенции и частни космически компании нещата рядко минават по план - някои се сблъскват с технически затруднения и отлагания, а други - дори с по-сериозни пречки.

Един от въпросите, които всяка година си задаваме по това време, е: "Дали през следващата година ще сме свидетели на пилотиран полет, проведен от частна космическа компания?" Тази дъвка я дъвчем непрекъснато, а развитие в положителна посока все още не сме видели. Замислете се само - СпейсЕкс изстреля за пръв път успешно първата версия на "Фолкън 9" през 2010 година, а от 2012 насам корабите "Драгън" доставят полезен товар до "Международната космическа станция" и обратно. Ракетата "Атлас 5" лети от по-дълго време, а тя ще изстрелва космическите кораби "Старлайнър" на Боинг. СпейсЕкс и Боинг са двете фирми, на които се възлагат най-много надежди за пилотирани полети и след толкова години е нормално да се питаме: колко още ще чакаме?

Но вината за забавянията в комерсиалната пилотирана програма лежи не в Илон Мъск, нито в ръководството на Боинг, а в самата НАСА, която до този момент остава основен желаещ да купува места на новите космически кораби. Както СпейсЕкс, така и Боинг очакват първите безпилотни изпитания на новите кораби да започнат по някое време през 2018 година, а през втората половина на годината да започнат и пилотираните. Имам известни съмнения, че това може да се случи и предполагам, че първите пилотирани стартове ще бъдат изместени по-нататък за 2019 година, каквито са и очакванията сред космическата общност. И двете компании продължават да се мъчат да удовлетворят суровите изисквания на НАСА - агенция, която е жертва на свръхбюрократична култура, възникнала в условия на две тежки катастрофи на космически совалки, довели до лоша публичност. Колебливата и плашлива НАСА се чуди с какво още да натовари частниците, заели се с нелеката задача да превозват екипаж и има нагласи, че агенцията ще поиска по време на първите безпилотни тестове на новите кораби да бъдат направени инспекции в орбита. Важно изискване, което превозвачите трябва да изпълнят, е да осигурят защита на корабите в случай на сблъсък с космически отломки - но това може да доведе до допълнително утежняване на "Драгън 2" и "Старлайнер". При всички положения нещата се развиват изключително тромаво. През 2018-та година ще следим с голям интерес докъде ще стигнат Боинг и СпейсЕкс и дали изобщо ще има съществено развитие.

Тези две компании не са единствените с амбиции за пилотирани космически мисии и нищо чудно да бъдат изпреварени от частниците, желаещи да развият космически туризъм - като Блу Ориджин и Върджин Галактик. През 2017-та година двете фирми се развиха по различен начин. Блу Ориджин беше колосално разочарование, защото компанията не проведе абсолютно никакви полети. През 2016-та година бяха извършени важни изпитания на суборбиталната ракета "Ню Шепърд" и космическата капсула, но последният полет до този момент си остава през октомври 2016-та. Имаше нагласи тази година Блу Ориджин да продължи да изстрелва ракетата и в един момент да прати хора. Нищо подобно не се случи. Пълно затишие, докато компанията се преориентира към тестовете на двигателите на новата си тежкотоварна ракета "Ню Глен", която се очаква да почне да лети през 2020 година. Това доведе до съмнения, че суборбиталният бизнес действително е приоритет за Блу Ориджин. При всички положения Блу Ориджин ни разочароваха твърде много през тази година и не знам какво Безос е планирал за 2018-та. Очакваме да видим дали компанията ще живне тогава и дали ще има полети.

Приятната изненада тази година беше Върджин Галактик, които възобновиха полетите на кораба "СпейсШипТу". Бяха проведени множество планиращи изпитания в пилотиран режим ... и това продължи до месец август. След това - нищо. Ричард Брансън обещаваше космически полети до края на 2017-та, но е видно, че това е нереалистично. Очакваше се тая есен да има по един изпитателен полет на всеки три седмици. Все още нищо. Не е изключено да ни изненадат приятно през декември. Ще видим. Има нагласи, че да няколко седмици Върджин Галактик ще започнат ракетни полети и в един момент човек ще достигне космоса. Дано...

Дотук с пилотираните очаквания. Преминавам към следващата област - тази на специализираните малки ракети за извеждане на малки спътници. 2017-та беше изключително интересна, тъй като бяха проведени дебютните полети на ракетите на компаниите Вектор и Рокет Лаб. През 2018-та година очакваме да видим какво ще е по-нататъшното развитие на тези компании, както и дебюта на Върджин Орбит - дъщерна компания на Върджин Галактик, която също разработва малки ракети. Преди броени седмици беше показана първата произведена ракета на Върджин, готова за тестов полет. Дано през 2018-та година работата на компанията потръгне.

В областта на междупланетните полети: очакваме още една интересна година за "Джуно" и изучаването на Юпитер. През 2018-та година "ЕкзоМарс-Трейс Газ Орбитър", съвместна мисия между Европа и Русия за изучаването на Марс, трябва да приключи с корекциите на орбитата и да започне основната си научна дейност. През лятото очакваме японската мисия "Хаябуса" и американската "Озирис-Рекс" да достигнат до крайните си цели: съответно астероидите Рюгу и Бену - така че предстоят горещи и натоварени със събития летни месеци.

След продължило две години отлагане, през май 2018 година към Марс трябва да излети спускаемият апарат "ИнСайт". Ако всичко мине наред, в края на ноември 2018-та той ще кацне на марсианската повърхност в района на Elysium Planitia. "ИнСайт" ще изучава вътрешната структура на Червената планета. Това е стационарен апарат, не е екипиран с марсоход.

Дай Боже, след толкова много отлагания, през 2018 година да видим и изстрелването на "БепиКоломбо" - съвместна мисия между Япония и Европейската космическа агенция (ЕКА), която ще пътува към Меркурий. Пристигането около планетата е планирано за 2025 година.

Относно изучаванията на Луната: 2017-та беше разочароваща година. Нито един от конкуриращите се частни екипи не успя да достигне до Луната и всички проекти претърпяха отлагания. Китай също не изпрати мисия до Луната поради авария на тежкотоварна ракета. 2018-та година може да е по-интересна и дано да е по-успешна. Google Lunar XPRize удължи крайния срок - сега частните фирми ще трябва да изстрелят своите мисии до края на март 2018-та година. Не е ясно дали това ще стане, още повече че някои от екипите разчитат на ракети, които все още не са разработени - примерно Муун Експрес разчита на ракетата "Електрон" на Рокет Лаб, която през 2017-та летя само на един експериментален полет и още един тест е планиран за този месец. Въпросът "ще видим ли частна мисия до Луната догодина" продължава да е все така актуален, както и в края на 2017-та.

До четири месеца Индия планира да се завърне на Луната - очакваме изстрелването на мисията "Чандраян 2", която ще се състои от орбитален, спускаем апарат и луноход. До този момент меки кацания на Луната са извършвали само САЩ и СССР през 60-те и 70-те години на миналия век, както и Китай през 2013 година. Ще видим дали Индия ще се превърне в четвъртата държава, постигнала меко кацане на лунната повърхност. Дано страната успее!

Китай все още се възстановява след неочакваната и разочароваща авария на тежкотоварната ракета, поради която изглежда, че възвръщаемата мисия до Луната се отлага за 2019-та. Не е изключено обаче догодина страната да започне подготовка за кацане на обратната страна на естествения ни спътник. Първо ще бъде изстрелян комуникационен спътник за тази цел, който трябва да се отправи отвъд лунната орбита и чак тогава ще бъде пратен спускаем апарат.

Догодина СпейсЕкс трябва да изстреля (най-после!) своята тежкотоварна ракета "Фолкън Хеви" за пръв път, която някой ден би могла да се използва за пилотирани облитания на Луната.

Ако има една област, която безспорно ще продължи да се развива, това е областта на малките спътници. Предстои да видим как България ще се позиционира в тази област. През февруари 2018 година на борда на космическия кораб "Драгън" се очаква да лети малкият спътник EnduroSat-1 от типа 1U CubeSat. До този момент България е имала едва два изкуствени спътника в историята: "Интеркосмос 22", известен като "България 1300" (летял през 1981 година) и BulgariaSat-1, спътника на Булсатком. Ако мисията на EnduroSat-1 e успешна, това ще е третият български изкуствен спътник в историята и първият аматьорски радиосателит. Изпълнителният директор на EnduroSat е Райчо Райчев, който е в основата на образователната инициатива Space Challenges.

Другото българско предприемаческо начинание, което беше инициирано през 2017 година, е Space Sling, което цели да тества технологии за станции с изкуствена гравитация. Очакваме по-нататъшно развитие на инициативата и през 2018-та година - вероятно технологиите ще бъдат първоначално тествани с малки спътници от типа CubeSat, но все още чакаме потвърждение за това.

Приложението на малките спътници до този момент винаги е било ограничено, най-вече до околоземна орбита. От дълги години се питаме дали CubeSat-ите ще намерят и приложение в междупланетната космонавтика Отговор на този въпрос може да има през предстоящата 2018-та година, тъй като когато мисия "ИнСайт" излети към Марс през месец май, с нея като вторичен полезен товар ще се отправят и два малки спътника от типа 6-U CubeSat - те се казват MarCo (Mars Cube One). Очаква се спътниците MarCo да предават информация от кацащия "ИнСайт" към Земята. Това ще е първото внедряване на CubeSat-и в междупланетните изследвания.

Относно космодрумите: по последна информация Русия ще започне да строи стартова площадка на космодрума Восточний за ракетата "Ангара" през 2018-та година. Очаква се да бъдат вложени 40 милиарда рубли за тази цел, а първите полети се очертават да са през 2021 година. Междувременно в САЩ се очаква 2018-та да е годината, в която ще почнат дейности на космодрума Спейспорт Америка. До края на декември Върджин Галактик ще премести на космодрума около 30 работника, а догодина - още 85. Дано жителите на Ню Мексико, с чиито финанси е построен космодрумът, останат доволни - Върджин Галактик винаги поддържат оптимистичен тон, дори и когато казват "следващата година почваме работа". Дано в края на тази година за последен път чуем израза "следващата година" и 2018-та да е наистина решаващата година!

Вместо заключение: очаква ни една доста вълнуваща 2018-та година, наситена с повече събития в сравнение със сегашната. През 2017-та бяхме свидетели на любопитно развитие на частната космическа индустрия и възвращаемостта на ракетната технология, но от друга страна беше сравнително постна година откъм междупланетни мисии. През 2018-та ще има повече развитие в сферата на междупланетната космонавтика, докато частната индустрия, най-вече в областта на малките ракети и спътници, ще продължи своя стабилен ръст, започнал още от края на миналото десетилетие и продължаващ до ден днешен.

cosmos.1.bg
Танкът мачка и пердаши, няма наши, няма ваши. Няма ваши, няма наши, танкът мачка и пердаши.

Неактивен Moderator Club

  • Глобален модератор
  • Старши
  • ****
  • Публикации: 11737
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Великият космос - 2017 г.
« Отговор #77 -: 07.12.2017 15:27:41 »
Космическият кораб Юджийн Сърнан напусна МКС след успешна мисия

На кадъра: космическият кораб "Юджийн Сърнан" отлита от
"Международната космическа станция".

Днес, на 6-ти декември, в 15:11 ч. българско време, частният космически кораб "Юджийн Сърнан" от серия "Сигнус" на американската компания "Орбитал" беше освободен от "Международната космическа станция".

Космическият кораб ще лети свободно до 18-ти декември, след което ще бъде потопен в Тихия океан с около 2 900 килограма боклуци.

Преди това обаче пред "Юджийн Сърнан" предстоят още важни моменти. На първо време в космоса трябва да бъдат пуснати свободно 14 малки спътника от типа CubeSat. След това ще бъдат проведени някои експерименти, които ще доведат до подобряването на корабите от серия "Сигнус" за по-нататъшни мисии. Един такъв експеримент ще включва промяната на налягането в товарния модул - приложение, от което биха могли да се заинтересуват някои потребители.

Напомням на читателите, че корабът "Юджийн Сърнан" е кръстен на астронавта Сърнан от мисия "Аполо 17", направил последните стъпки на Луната през 1972 г. в рамките на лунната програма на НАСА. Той почина в началото на 2017-та година. "Юджийн Сърнан" беше изстрелян в космоса на 12-ти ноември т.г. в 14:19 ч. с помощта на комерсиалната ракета "Антарес". След успешното си скачване с "Международната космическа станция" той достави за астронавтите 3.5 тона полезен товар - храна, облекло, хардуер за "Международната космическа станция", уникални научни експерименти - сред които са експеримент за тестване на антибиотичната резистентност в условия на микрогравитация, лазерна комуникационна технология, хибридна слънчева антена за далечни комуникации, експеримент за изучаване на биологичната азотфиксация и др.

За повече информация: НАСА

cosmos.1.bg
Танкът мачка и пердаши, няма наши, няма ваши. Няма ваши, няма наши, танкът мачка и пердаши.

Неактивен Moderator Club

  • Глобален модератор
  • Старши
  • ****
  • Публикации: 11737
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Великият космос - 2017 г.
« Отговор #78 -: 11.12.2017 22:07:53 »
2017: Годината на малките ракети

На 25-ти май т.г. ракетата "Електрон" се превърна в първата
специализирана малка ракета, успешно достигнала до космическото
пространство
През 1977 година основателят на Дигитал Екуипмънт Кен Олсън направи едно от най-догматичните изказвания на 20-ти век: "Няма причина отделният човек да разполага с компютър в дома си". Няколко години по-късно се появи друга фраза, приписвана на Бил Гейтс (макар че той винаги е отричал да я е казвал) : "640 килобайта трябва да са достатъчни за всеки". Днес почти всеки има компютър, а спецификите на съвеменните домашни компютри доста надхвърлят прословутите 640 килобайта.

През 2016 година Джеф Безос, основател на книжната корпорация Амазон и космическата фирма Блу Ориджин, изглежда че сам влезе в историята с тесногръдо изказване. Той беше попитан от журналиста Уолтър Исаксън защо се интересува от космически бизнес. Изброявайки собствените си космически амбиции, Безос омаловажи малките спътници: "няма нищо чак толкова интересно относно CubeSat-ите". Което може да се окаже груба грешка: това вероятно е най-перспективната област през последните години.

Някога не беше така. Преди 10-15 години фурорът около частните космически компании беше най-вече свързан с перспективите за космически туризъм и възможността всеки човек да полети в космическото пространство. Такива все още са амбициите на самия Безос, както и на Ричард Брансън, основател на компания Върджин Галактик. Но е факт, че желаното космическо бъдеще на туристически полети все още не е дошло. Разработките на Блу Ориджин се забавиха, а Върджин Галактик преживя две тежки трагедии - през 2007 година експлозия на двигател по време на наземни изпитания уби трима души, а през 2014 година по време на полет на "СпейсШипТу" загина пилотът Майкъл Олсбъри. Тези отлагания бяха силно разочароващи, но както Брансън, така и Безос имат достатъчно пари, за да продължат напред. Поради това казваме, че космическият туризъм не е преживял фалстарт - просто се е забавил. Блу Ориджин и Върджин Галактик все още планират пилотирани космически полети през 2018-та година. Възможно е да успеят, но е вероятно догодина по това време отново да си казваме: "Пилотираните полети се очакват през 2019-та". Засега чакаме... чакаме... чакаме... чакаме...

Не всички частни компании имаха финансовата подкрепа на богати хора като Безос и Брансън. Тези, които я нямаха, трябваше да намерят друго финансиране, друга пазарна ниша, за да оцелеят в краткосрочен план. Такава пазарна ниша бързо се намери - тази на малките космически спътници. Тя се оказа изключително важна - толкова важна, че Стийв Джурветсън от венчър фонда Дрейпър Фишър Джурветсън сподели през 2014 година: "Повече се интересувам от ракети за малки спътници, отколкото от космически самолети за туризъм". Джурветсън твърди, че дори компании, които се занимават с разработки на космически самолети, тихомълком биха признали, че се надяват повече на успеха на пазара на малките спътници.

Защо малки спътници? Защо точно те са голямото събитие през второто десетилетие на 21-ви век? Защото електронните компоненти станаха изключително евтини и достъпни. Днес всеки ентусиаст с малко повече пари може да закупи нужните му части и да сглоби сам малък спътник (справка: вижте статията на КОСМОС БГ - "Ето как бихте могли да купите, сглобите и изстреляте ваш собствен спътник").

Но докато самото построяване на изкуствен спътник е вече в рамките на нашите възможности, най-трудната задача остава да го закараме в космоса (вижте статията на Джеф Фауст: Getting there is still the hardest part). Засега единствените възможности са да изпратите спътника като вторичен товар на ракета, иначе назначена на някоя важна основна мисия. Тази практика съществува от години - големите ракети изстрелват големи спътници, но рядко оползотворяват изцяло възможността си на товароподемност и могат да поемат допълнителен товар - например микроспътници. Или пък можете да пратите спътника си на  комерсиален кораб, примерно "Драгън" или "Сигнус", и по-късно той ще бъде освободен от борда "Международната космическа станция". Проблемът е, че така спътниковият разработчик няма голям контрол върху орбитата, в която ще попадне. На този етап не разполагаме с големи възможности, ако искаме да изпратим спътника в специализирана орбита, към Луната или на междупланетна мисия.

Затова има огромен интерес към създаването на малки и евтини ракети, които да могат да извеждат малките спътници на специализирани мисии. През изминалите няколко години се пръкнаха редица компании, които започнаха да разработват такива ракети. Но както беше в случая с космическия туризъм, и в тази област имаше забавяния и неизпълнени обещания: "следващата година ще сме готови" ... и така до догодина, когато пак си повтаряхме същото: "следващата година". Частните компании тестваха двигатели, а пиарите им представяха публични презентации и се изявяваха по медиите - въобще правиха всичко друго, освен да изстрелват ракети.

Но през 2017 година това най-после се промени! Две компании, Вектор и Рокет Лаб, проведоха първите си изстрелвания. Други две фирми, Върджин Орбит и Стратолонч, за пръв път показаха хардуер, готов за полет. Ето какви са постиженията до момента:

Вектор с първи полети в атмосферата

Дебютното изстрелване на ракета "Вектор" беше проведено на 3-ти май тази година

Компания Вектор, изстрелваща ракети със същото име, е основана от Джим Кентрел - бивш съветник на Илон Мъск. Когато през 2001 година Илон Мъск решил да изстреля мишки към Марс (нещо, което все още никой не е правил до ден днешен), той се обърнал към Кентрел за съвет. Кентрел е работил в продължение на дълги години съвместно с руската космическа програма и се навил да помогне на Мъск да купи три стари руски балистични ракети, за да ги преобразува в космически. Тази работа обаче пропаднала и именно провалът на сделката довел до това Мъск да основе частната корпорация СпейсЕкс през 2002 година. Кентрел помагал известно време, но след това напуснал компанията, защото не е вярвал, че нещо сериозно ще произлезе от всичко това. Сега предприемачът е основал своя собствена компания именно защото преценил, че има голям пазар в изстрелването на малък полезен товар и спътници.

Тази година на 3-ти май ракетата "Вектор" излетя за пръв път. Това изстрелване не беше космическо - бе тествана само първата степен на атмосферен полет, до височина 1 370 метра. Стратегията на Кентрел е да има поетапно тестване на ракетата чрез периодични изстрелвания, при които "Вектор" постига все по-голяма височина, докато стигне космоса. На 3-ти август беше проведен повторен полет на "Вектор", отново ниско атмосферен, само че този път ракетата превозваше за пръв път комерсиален полезен товар - изключително важно постижение за компанията.

Ще следим с интерес развитието на Вектор през 2018 година - именно тогава ни е обещано провеждането на първия орбитален полет. Засега компанията се развива добре, а Кентрел твърди, че иска Вектор да бъде "Макдоналдсът в ракетната индустрия" - т.е. бързи, евтини и качествени изстрелвания.

Рокет Лаб бе първата компания, която достигна космоса

На 25-ти май т.г. ракетата "Електрон" се превърна в първата
специализирана малка ракета, успешно достигнала до космическото
пространство

За разлика от компания Вектор, която провеждаше ниско атмосферни полети, Рокет Лаб се превърна в първата модерна компания за малки ракети, постигнала успешно полет до самото космическо пространство. Това се случи на 25-ти май, когато дебютира ракетата "Електрон". Поради отклонения в работата на втората степен орбита не беше постигната, но фактът, че ракетата успя да навлезе в космическото пространство, е твърде значим. Дори компанията СпейсЕкс на Илон Мъск не е успяла да достигне космоса при дебютния полет на ракета "Фолкън 1" през 2006 година!

Рокет Лаб планираше да проведе второто изстрелване на "Електрон" през лятото или най-късно в началото на есента, но компанията се забави - сега стартът е насрочен най-рано за утре, 8-ми декември. Да се надяваме, че фирмата ще успее да реализира втория си полет и дано той е още по-успешен от предишния. От успехите на Рокет Лаб зависят и мисии до Луната - американската фирма Муун Експрес е резервирала полети на "Електрон", а остават едва четири месеца, докато изтече крайният срок на съревнованието Google Lunar XPRIZE, в рамките на което частни фирми се състезават, за да изпратят спускаем апарат и луноход на естествения ни спътник.

Върджин Орбит - все още не провежда полети, но вече произвежда ракети

През ноември Върджин Орбит показа първата си ракета,
готова за зареждане с гориво и провеждане на изпитания

За пръв път възможността Върджин Галактик да започне да се занимава и с друг тип бизнес, не само със суборбитален туризъм, беше съобщена през 2009 година (източник). Още тогава бе проучена възможността за създаването на малка ракета, която излита на цена по-малко от $2 милиона долара в рамките на един полет и може да извежда малки спътници в космоса. През настоящата 2017 г. от Върджин Галактик официално се отдели дъщерната компания Върджин Орбит. А в началото на ноември Върджин Орбит ни показа първата произведена ракета "Лончър Уан", която се очаква да дебютира през 2018 година.

Ракетата няма да лети от наземна стартова площадка, както е в случая с други компании като Вектор и Рокет Лаб. Тя ще бъде извеждана в атмосферата от стар самолет Боинг 747, след което ще бъде освобождавана от борда му, а двигателите й ще бъдат задействани във въздуха. Върджин Орбит има амбициозни планове - през 2019 година цели да проведе общо 12 полета, а след 2020 година иска да реализира по 24 изстрелвания годишно.

Стратолонч е компания, която не създава ракети... а е построила най-гигантския самолет в света, който ще извежда ракети на път към орбита

Гигантският самолет бе изкаран на пистата за наземни изпитания за пръв път през тази пролет.

Компания СтратоЛонч бе основана през 2011 година от Пол Алън, един от създателите на Майкрософт, и авиокосмическия иноватор Бърт Рутан. И ако надеждите на Вектор и Рокет Лаб са да изстрелват набързо-набързо малки ракети от повърхността на Земята, а Върджин Орбит ще пуска по една ракета от Боинг 747 в рамките на един полет, Пол Алън мисли в големи мащаби. Той смята, че ако се пускат по множество ракети наведнъж от самолет, това също е начин цените на изстрелванията да паднат драстично. Затова усилията му бяха концентрирани в създаването на най-големия самолет в света.

Какъв ти самолет?! Това е чудовищно голяма машина! В края на месец май самолетът беше за пръв път изведен на пистата, а през следващите няколко месеца ще почнат изпитателните му полети. Първият тестов полет на ракета от борда на самолета засега е планиран през 2019 година, като поне първоначално ще се използват старите ракети на Орбитал "Пегас". Дължината на самолета от края на едното крило до края на другото е 117 метра -  т.е. самолетът е по-голям с 6.1 метра от ракетата "Сатурн 5", извеждала през 60-те и 70-те години хора до Луната. За да може да изпълнява своята дейност, самолетът е екипиран с шест реактивни двигателя от типа, използвани на Боинг 747, а за да се приземява, разполага с 28 колела.

 И още компании никнат като гъби след дъжд...

Засега Рокет Лаб със своята ракета "Електрон" се позиционира като лидер сред фирмите, които разработват малки ракети - със сериозна конкуренция от страна на Вектор, Върджин Орбит и Стратолончър. Но тези фирми не са единствените! Както преди 10 години мнозина си пробваха късмета в областта на суборбиталните полети и космическия туризъм (който все още не е започнал), така днес мнозина се мъчат да се позиционират сред пазара на малките ракети.

Relativity разчита на 3D принтери и обещава, че от получаването на суровините до създаването на готова за полет ракета ще са нужни само 60 дни. Generation Orbit разработва ракети GOLauncher. Launcherspace разработва нов тип двигатели, Interorbital работи по ракета Neptune... има и още и още и още знайни и незнайни фирми, които кроят чертежи, тестват двигатели, конструират ракети.

Ще успеят ли те? Ако историята е показател, бъдещето за повечето от компаниите изглежда песимистично. През 2004 година имаше голям брой фирми, които се мъчеха да разработят суборбитални космически кораби, за да спечелят наградата XPrize. Само Scaled Composites успя да проведе пилотиран космически полет със своя кораб "СпейсШипУан". Но твърде много други компании угаснаха и фалираха. Простихме се с Rocketplane, отиде си Armadillo Aerospace, казахме чао на XCOR и авангардния космически самолет Lynx. Нормално е да очакваме, че сред днешните фирми, които се надпреварват в сферата на малките ракети, не всички ще успеят.

От друга страна въпросът: "ще оцелее ли частната космическа индустрия?" е абсурден и както посетителите на някои аерокосмически форуми се шегуват, все едно е да питаме "ще успеят ли ресторантите?". Отговорът е банален: в бизнеса някои успяват, а други - не. Толкова е просто. Не всички космически компании ще успеят, но някои безспорно ще сполучат. Коя би успяла и коя не - това е сложен въпрос, на който трудно може да се отговори - зависи от твърде много неща - бизнес стратегия, коя пазарна ниша ще се заеме, откъде ще дойде началният капитал, има ли фирмата достатъчно надеждни спонсори.

А ние, обикновените ентусиасти, както винаги ще се надяваме на най-оптимистичния сценарий :)

cosmos.1.bg
Танкът мачка и пердаши, няма наши, няма ваши. Няма ваши, няма наши, танкът мачка и пердаши.

Неактивен Moderator Club

  • Глобален модератор
  • Старши
  • ****
  • Публикации: 11737
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Великият космос - 2017 г.
« Отговор #79 -: 18.12.2017 20:51:21 »
Топ 10 космически събития през 2017 година

На 31 март 2017 г. за пръв път вече използвана ракета
изпрати спътник в околоземна орбита
През 2017 г. станахме свидетели на редица знаменателни събития в областите на частната космическа индустрия, пилотираната космонавтика и роботизираната междупланетна космонавтика. Предоставената по-долу класация не следва да се тълкува по важност - т.е №1 е най-голямото събитие, следвано от №2, №3 и т.н. Всичко, което е показано, е съществено и показател, че човечеството се развива - може би по-бавно, отколкото ни се иска, но все пак се развива.

Ето класацията за топ 10 най-важни космически събития през 2017 година.

№1 : СпейсЕкс за пръв път изстреля космическа ракета с вече използвана първа степен

На 31 март 2017 г. за пръв път вече използвана ракета
изпрати спътник в околоземна орбита

Изстрелването на ракета "Фолкън 9" на СпейсЕкс в края на март беше изключително важно събитие - за пръв път беше използвана първа степен, летяла на предишна космическа мисия. В рамките на този полет в орбита беше изведен комуникационният спътник SES-10. Важно е обаче да бъде подчертано, че СпейсЕкс не е първата модерна космическа компания, извършила повторно космически полет на една и съща ракета. За пръв път частната компания Блу Ориджин през 2015 и 2016 г. изстрелваше ракетата "Ню Шепърд" многократно на космически мисии до суборбиталното пространство. Но СпейсЕкс е първата компания, постигнала възвращаемост при орбиталните полети.

№2: За пръв път беше изстреляна специализирана ракета за малки космически апарати

Кадър от изстрелването на ракета "Електрон" на 25 май 2017 г.

В края на май от новия космодрум на п-ов Махия в Нова Зеландия излетя първата ракета "Електрон" на американската компания Рокет Лаб. Полетът беше тестов и ракетата не носеше със себе си функционален спътник. Ракетата, макар и да не успя да постигне орбитална скорост, все пак достигна до космическото пространство. В бъдеще ракети "Електрон" ще изстрелват малки космически апарати от типа CubeSat до специализирани орбити, както и миниатюрни роботизирани мисии до Луната.

№3: Астронавтката на НАСА Пеги Уитсън постави множество рекорди

Пеги Уитсън по време на седмата си "космическа разходка" на 6-ти януари 2017 г.

Тази година силата беше с Пеги Уитсън. Още с изстрелването си на 17-ти ноември 2016 г. Уитсън постави рекорд за най-възрастната жена, летяла в космоса (днес тя е на 57 г.). През март астронавтката постави нов рекорд за най-много космически разходки, извършени от жена. А на 24-ти април Уитсън счупи рекорда за най-много време, прекарано в космоса сумарно от американец и така задмина всички мъже и жени преди себе си. Мисията на астронавтката завърши благополучно - на 3-ти септември тя се завърна на Земята с кораба "Союз МС-04".

№4: Касини приключи своята мисия с гмуркане в атмосферата на Сатурн

Една от последните снимки на пръстените на Сатурн, заснета на 14-ти септември 2017 г. и получена на Земята на 15-ти септември

На 15-ти септември след 13-годишна мисия в орбита около Сатурн си казахме "сбогом" с "Касини" - една от най-успешните роботизирани експедиции на НАСА. Но колкото и да сме тъжни, 2017-та година беше една от най-плодотворните за "Касини" - в последните месеци станцията навлизаше в тесния процеп между пръстените на Сатурн и планетата, правейки уникални изследвания и заснемайки страхотни снимки. Мисията приключи с гмуркане в атмосферата, а преди окончателно да се разпадне връзката, "Касини" изпрати към Земята резултатите от първите директни измервания от сатурнианския въздух!

На 15-ти септември след 13-годишна мисия в орбита около Сатурн си казахме "сбогом" с "Касини" - една от най-успешните роботизирани експедиции на НАСА. Но колкото и да сме тъжни, 2017-та година беше една от най-плодотворните за "Касини" - в последните месеци станцията навлизаше в тесния процеп между пръстените на Сатурн и планетата, правейки уникални изследвания и заснемайки страхотни снимки. Мисията приключи с гмуркане в атмосферата, а преди окончателно да се разпадне връзката, "Касини" изпрати към Земята резултатите от първите директни измервания от сатурнианския въздух!

№5: Космическият кораб "Юнити" от серията "СпейсШипТу" извърши важни атмосферни изпитания

Снимка от изпитателния полет на 1-ви юни

През 2017 г. частната компания Върджин Галактик извърши важни изпитателни полети с кораба "Юнити". Всички те бяха планиращи (без да бъде запалван ракетният двигател на кораба) и въпреки оптимистичните нагласи до края на годината да има пилотиран космически полет, това не се състоя. Въпреки всичко проведените изпитания бяха важни, за да се потвърди работоспособността на системите на новия кораб. Последният изпитателен полет на "Юнити" беше през август и все още очакваме ракетните изпитания да започнат в близко бъдеще.

№6: Първият български телекомуникационен спътник BulgariaSat-1 най-сетне излетя

Снимка от изстрелването на BulgariaSat-1 през юни

След дълги месеци на отлагания първият български телекомуникационен спътник BulgariaSat-1 най-накрая излетя! Полетът беше проведен на 23-ти юни с ракета "Фолкън 9" на СпейсЕкс. Това беше второто изстрелване на ракета с вече използвана първа степен. BulgariaSat-1 е вторият изкуствен спътник на България и той излетя близо 36 години след полета на първия - "България 1300" (още известен като "Интеркосмос 22"). BulgariaSat-1 е създаден на базата на платформа SSL 1300 от американската космическа компания Space Systems Loral и е предназначен за нуждите на телекомуникационния оператор Булсатком. Той ще предоставя директно до дома висококачествени телевизионни и телекомуникационни услуги в България, на балканите и в други европейски страни. Очаква се да работи в геостационарна орбита минимум 15 години.

№7: Автоматичната междупланетна станция "Озирис-Рекс" извърши облитане на Земята, за да се насочи към астероида Бену

"Озирис-Рекс" засне тази снимка на Земята броени часове
след облитането й на 22-ри септември

На 22-ри септември автоматичната станция на НАСА "Озирис-Рекс" облетя Земята с цел гравитационна маневра, която я изпрати на правилната траектория към астероида Бену. "Озирис-Рекс" е последната междупланетна мисия на НАСА - тя беше изстреляна на 8-ми септември 2016 година и през 2018 година трябва да влезе в орбита около астероида. "Озирис-Рекс" ще изучава Бену в продължение на 505 дни, след което през 2020 година ще вземе до 2 килограма проби от неговата повърхност. Завръщането на Земята е планирано за 2023-та година и ако всичко мине успешно, това ще е най-амбициозната възвращаема експедиция на НАСА след приключването на програма "Аполо" през 70-те години на миналия век.

№8: Блу Ориджин изстреля за пръв път функционален космически кораб "Ню Шепърд" с големи прозорци, през които някой ден туристите ще се наслаждават на гледки на Земята от космоса

На снимката: Манекенът Скайуокър се завърна успешно на Земята след полет до
ръба на космоса на 12-ти декември

На 12-ти декември частната компания Блу Ориджин изстреля до ръба на космоса кораба "Ню Шепърд". Това бе втората разработена версия на космическия кораб - като за разлика от предишните версии това не е капсула-макет, а е пълноценен вариант на кораба, екипиран с прозорци, от който съвсем скоро туристите ще се наслаждават на чудесни гледки на Земята от космоса. Прозорците на "Ню Шепърд" са най-големите, изпращани в космоса - те са по-големи дори от прозорците на модула "Купола" на "Международната космическа станция".

№9 - "ЕкзоМарс-Трейс Газ Орбитър" коригира орбитата си около Марс

Орбиталните параметри на "ЕкзоМарс-2016"-"Трейс Газ Орбитър" - преди и след "еърбрейкинга"

През 2017 г. автоматичната междупланетна станция на ЕКА и Русия "ЕкзоМарс-Трейс Газ Орбитър" беше заета да коригира орбитата си около Червената планета. За да няма преразход на гориво, ръководството на полета използва метода "еърбрейкинг", при който орбиталните параметри се променят вследствие на силите на триене и съпротивление с марсианската атмосфера. Според плановете на ръководителите на мисията корекциите трябва да приключат в началото на 2018 г., след което ще започне основната научна програма.

№10: Китай изстреля своя първи товарен космически кораб "Тянжоу-1"

Кадър от изстрелването

През 2017 г. Китай направи поредната голяма стъпка по посока на създаването на модулна орбитална станция. На 20-ти април страната изстреля за пръв път своя товарен космически кораб "Тянжоу-1". В рамките на своята пет месечна мисия "Тянжоу-1" многократно демонстрира способността си да се скачва с мини-станцията "Тянгон-2", както и да я презарежда с гориво. Корабът беше изведен от орбита на 22-ри септември.

cosmos.1.bg
Танкът мачка и пердаши, няма наши, няма ваши. Няма ваши, няма наши, танкът мачка и пердаши.

Неактивен Moderator Club

  • Глобален модератор
  • Старши
  • ****
  • Публикации: 11737
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Великият космос - 2017 г.
« Отговор #80 -: 22.12.2017 18:44:02 »
СпейсЕкс показа първата сглобена и готова за полет ракета Фолкън Хеви!

Свръх тежката ракета на СпейсЕкс "Фолкън Хеви" е наистина внушителна
СпейсЕкс няма да успее да изстреля ракетата си "Фолкън Хеви" тази година, но въпреки това успя да я сглоби и покаже за пръв път! Само по себе си това събитие е достатъчно важно, за да заслужава да бъде отразено в новините. За пръв път от десетилетия насам е създадена истинска свръхтежка ракета!

Днес в семейството на тежкотоварните ракети причисляваме носители като "Протон", "Ариана 5", "Делта 4 Хеви". Ракети от този тип могат да извеждат между 20 и 50 тона в околоземна орбита. Но много отдавна не е имало ракета, която да може да вдигне над 50 тона в орбита - т.нар. свръхтежка ракета. В историята е имало само три такива ракетни семейства - семейството на ракетата "Сатурн 5", извеждала през 60-те и 70-те години към Луната пилотираните кораби "Аполо", с товароподемност от 140 тона до ниска околоземна орбита. Другото е семейството на ракетата "Енергия" с товароподемност до 100 тона в ниска околоземна орбита, извеждала совалката "Буран" и военния апарат "Полюс" през 80-те години. Третото е семейството на ракетата "Н1", създадена през 60-те години за лунната програма на СССР, но никога не е осъществила успешен полет - всичките четири старта са завършили с провал.

"Фолкън Хеви" е едва четвъртото създадено семейство свръхтежки ракети в историята на човечеството. Една ракета "Фолкън Хеви" ще може да извежда в околоземна орбита до 64.8 тона полезен товар, към Марс - 16.8 тона и към Плутон - 3.5 тона.

Днес живеем в епоха, в която правителствата не желаят да дават милиарди долари за пилотирани междупланетни експедиции. Трудно би могло да се построи нова свръхтежка ракета... но компания СпейсЕкс е успяла да го направи! Ето как: използвайки възвращаемата си ракетна технология. Двата странични ускорителя на "Фолкън Хеви" всъщност представляват върнати на Земята степени на "Фолкън 9", успешно осъществили първоначалната си мисия.

Сглобената ракета "Фолкън Хеви" има мощна първа степен с 27 двигателя:


Ракетата "Фолкън Хеви", погледната отдолу.

През следващите дни и месеци СпейсЕкс ще изведе ракетата "Фолкън Хеви" на стартовата площадка, провеждайки наземни изпитания, които ще кулминират със статично запалване. Ако всичко мине наред, свръхтежката ракета може да излети още през януари на 2018 година.

Понеже това ще е първият й полет, самият Илон Мъск не очаква той да завърши с успех. От много дълги години никой не е разработвал свръхтежка ракета. Критерият за успех на Мъск би бил "Фолкън Хеви" да успее да се отдалечи достатъчно от стартовата площадка преди евентуално да се взриви. Но ако случайно успее, "Фолкън Хеви" ще се опита да изпрати на път към Марс някакъв не много скъп полезен товар - като например старата кола "Тесла" на Илон Мъск, който може да служи вместо баласт.

Когато някой ден "Фолкън Хеви" се докаже като успешна, СпейсЕкс планира с нея да изстреля пилотирания кораб "Драгън 2" на траектория към Луната. Има заявки за туристи, които са готови да си платят за такова пътешествие.

cosmos.1.bg
Танкът мачка и пердаши, няма наши, няма ваши. Няма ваши, няма наши, танкът мачка и пердаши.

Неактивен Moderator Club

  • Глобален модератор
  • Старши
  • ****
  • Публикации: 11737
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Великият космос - 2017 г.
« Отговор #81 -: 30.12.2017 23:04:43 »
Специалисти възстановиха връзката с изгубения спътник Ангосат!

Снимка от изстрелването на украинско-руската ракета "Зенит" със спътник "Ангосат"
По празниците може би наистина се случват чудеса! Възможно е руската космонавтика скоро да преживее своето чудо - руските медии ТАСС [1] и Интерфакс [2] съобщиха, позовавайки се на източници в космическия отрасъл, че специалистите на РКК Енергия са успели да възстановят връзката с "Ангосат".

Напомням на читателите, че комуникационният геостационарен апарат "Ангосат" бе построен от руското космическо предприятие Енергия за нуждите на Ангола. Той бе изведен в орбита от украинско-руската ракета "Зенит" на 26-ти декември. Специалистите бяха в контакт със спътника в продължение на 42 минути, но по-късно контактът беше изгубен. Предполага се, че причината за аварията е късо съединение.

Фактът, че днес връзката е възстановена, е изключително обнадеждаващ. До този момент обаче не се съобщават подробности. Макар че е много важно спътникът да комуникира със Земята, това не е гаранция, че работоспособността му ще бъде възстановена напълно. Единствено е оповестено, че е започнал отново да изпраща телеметрична информация.

Понякога чудото в космонавтиката се случва - sвижте статията на КОСМОС БГ, в която се разказва за чудодейно спасени космически апарати, при които радиосигналът е първоначално изгубен, а по-късно е настъпило възстановяване на работоспособността.

cosmos.1.bg
Танкът мачка и пердаши, няма наши, няма ваши. Няма ваши, няма наши, танкът мачка и пердаши.